Ankh: Bogowie Egiptu to rozbudowana strategiczna gra planszowa z przeważającym motywem area controle. Jej autorem jest legendarny Eric M. Lang, twórca takich tytułów jak Marvel United, Bloodborne czy Cthulhu: Death May Die. Ankh stanowi zamknięcie antycznej trylogii Langa, do której należą także Blood Rage i Rising Sun. Tym razem przeniesiemy się do starożytnego Egiptu, wcielimy w jedno z bóstw egipskiego panteonu i staniemy do walki o pozostanie jedynym Bogiem Egiptu. Kiedy bitewny kurz opadnie, ludzkość pamiętać będzie tylko o jednym bogu… Jak to w grach Langa bywa, Ankh doskonale łączy w sobie proste reguły z potężnym ładunkiem taktycznym, oferując jednocześnie niezwykle dynamiczną rozgrywkę dzięki różnorodnym scenariuszom, dostosowanym do konkretnej liczby graczy. Cała gra jest niemalże wyścigiem w rywalizacji o kolejne regiony, wiernych i potężnych Strażników. Gracze, których bogowie znajdą się na końcu stawki, będą mogli połączyć siły i wspólnie walczyć o zwycięstwo albo wspólnie ponieść klęskę i popaść w zapomnienie. Każde wygrane starcie będzie przesuwać nasz znacznik na torze Uwielbienia. Jeśli jako pierwsi dotrzemy na jego koniec — wygramy.
Nowa era
W starożytnych czasach lud zamieszkujący brzegi potężnego Nilu wzrastał w siłę, ciesząc się opieką swoich bogów. Ale bogowie nie są bezinteresowni — potrzebują uwielbiania. A kiedy tego zaczyna brakować, dochodzi do wojny. W wojnie bogów nie chodzi o bogactwa czy ziemie — chodzi o sławę i nieśmiertelność, a tę mogą zapewnić tylko rzesze wiernych wyznawców. Kiedy więc bitewny kurz opadnie, kiedy piach pustyni wpije przelaną krew, a szczątki umarłych popłyną z nurtem rzeki, w Egipcie nastanie nowa era. Era monoteizmu.
Rozpoznanie
Nim staniecie do walki o Egipt, wybierzecie boga, którego spróbujecie poprowadzić do zwycięstwa. Możecie wybierać spośród Anubisa, Amona, Ozyrysa, Izydy oraz Ra. Każdy z bogów posiada własnych Wojowników, każdy też dysponuje specjalnymi, unikatowymi zdolnościami. Pole bitwy w Ankh przedstawia mapę starożytnego Egiptu przedzielonego Nilem. Na początku mamy trzy główne tereny — Deltę Nilu, Wschodni Egipt i Zachodni Egipt — które później będziecie dodatkowo dzielić na mniejsze dzięki karawanom Wielbłądów. W fazie Konfliktu, w każdym z obszarów dojdzie do osobnego punktowania.
Przygotowanie
W czasie swojej tury macie do wykonania do dwóch akcji. Możecie przemieścić swoje wojska albo zrekrutować nowe. Możecie też pozyskać żetony Wyznawców albo je wydać, by odblokować nowe rozwinięcie na swojej planszy Boga. Każdej akcji przypisany jest tor na planszy Głównej. Kiedy wykonujecie daną akcję, przesuwacie znacznik tej akcji na jej torze o jedno pole. Jeśli znacznik dotrze do końca toru, uruchomicie jedno z trzech potężnych Wydarzeń. I tutaj trzeba uważać! Jeżeli przesuniecie znacznik blisko końca toru, ale sami nie wywołacie Wydarzenia, inny gracz zrobi to za was i zyska dodatkowe korzyści!
Wojna!
W Ankh będziecie ścigać się na torze Uwielbienia. O punkty te będziecie walczyć za każdym razem, kiedy zostanie wywołane wydarzenie Konfliktu. Konflikt rozpatrujecie osobno w każdym Regionie, zdobywając punkty za kontrolę największej liczby Piramid, Świątyń i Obelisków. Jeżeli w jednym Regionie znajdują się wojownicy przynajmniej dwóch różnych bogów, dochodzi do potyczki, w której użyjecie kart Bitew. W każdej walce możecie użyć tylko jednej karty Bitwy (Amon może użyć dwóch), która następnie zostanie odrzucona, zatem wybór odpowiedniej karty w odpowiednim momencie ma kluczowe znaczenie!
Ankh: Bogowie Egiptu
Atuty:
- Rozbudowana strategiczna gra genialnego Erica Langa (Bloodborne, Cthulhu: Death May Die) i zamknięcie jego antycznej trylogii (Blood Rage, Rising Sun);
- Proste zasady współgrające z dynamiczną, asymetryczną rozgrywką;
- Aż 80 doskonale wykonanych figurek, oddających realia egipskiej mitologii.
Dla tego produktu nie napisano jeszcze opinii!
Napisz opinięWłaściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.
- ilość graczy: 2-5 graczy
- Czas: 90 min.
- Wiek: 14+
- Autor: Eric M. Lang
- 1 Mapa
- 1 plansza Uwielbienia
- 1 Plansza Główna
- 5 plansz Bogów
- 5 plansz Połączonych Bogów
- 4 znaczniki Akcji
- 4 plastikowe podstawki znaczników Akcji
- 1 Księga Scenariuszy
- 1 Instrukcja
- Karty:
- 5 kart Pomocy Gracza
- 35 kart Bitwy (po 7 dla każdego Boga)
- 6 kart Opisu Strażników
- Żetony:
- 75 żetonów Ankh (po 15 dla każdego Boga
- 5 plastikowych żetonów Ankh (po 1 dla każdego Boga)
- 70 żetonów Wyznawców
- 1 plastikowy znacznik Wydarzenia
- 10 żetonów Piramid
- 10 żetonów Świątyń
- 10 żetonów Obelisków
- 2 żetony Miast
- 1 żeton Przechylenia Szali
- 3 żetony Zaświatów
- 8 żetonów Kolejności Konfliktów
- 1 żeton Amona
- 3 żetony Słońca
- Figurki:
- 1x Bóg Anubis
- 6x Wojownik Anubisa
- 1x Bóg Amon
- 6x Wojownik Amona
- 1x Bóg Ozyrys
- 6x Wojownik Ozyrysa
- 1x Bogini Izyda
- 6x Wojownik Izydy
- 1x Bóg Ra
- 6x Wojownik Ra
- 10x duża podstawka (po 2 dla każdego Boga)
- 10x mała podstawka (po 2 dla każdego Boga)
- 2x Androsfinks
- 3x Mumia
- 2x Olbrzymi Skorpion
- 2x Apep
- 3x Satet
- 3x Kocie Mumie
- 30x Wielbłąd
Kategorie:
- starożytność
- figurkowa
- mitologia
Mechaniki:
- kontrola obszarów
- sieć ruchu
- hexagonalne pola
- eliminacja graczy
- różne zdolności graczy
Pozycja na BGG: 320
Ocena na BGG: 7.95/10
Opis na BGG: boardgamegeek.com